Followers

Apa itu “KEMBAQ” ?

KEMBAQ adalah kata singkat dari “Kemahiran Bahasa Al Quran”. Ia adalah satu program Perkhemahan Bahasa Arab atau mempelajari Bahasa Arab secara intensif berpandukan pendekatan Modulnya yang tersendiri. Bahasa Arab adalah Bahasa Nabi dan Bahasa Al Quraan yang tidak asing dalam pendidikan di sekolah sekolah Agama mahupun di sekolah sekolah kebangsaan. Rata rata dikalangan pelajar mengatakan bahawa bahasa ini sukar untuk dikuasai, maka ramai dikalangan pelajar menarik diri dari terus untuk mempelajari bahasa ini selepas SPM. Untuk memberi pendedahan tentang kelebihan bahasa Arab dan peluang masa depan pelajar yang menguasai bahasa ini, adalah wajar KEMBAQ (Kemahiran Bahasa Al-Quran) menganjurkan program ini disamping meningkatkan kualiti syaksiah pelajar dalam akademik bahasa.

Objektif KEMBAQ

  • Peserta merasakan Bahasa Al Quran itu boleh dikuasai dan mudah.
  • Menambah minat peserta dan berasa seronok mempelajari Bahasa Al Quran disamping menambah kualiti dalaman sebagai insan soleh dan solehah.
  • Mampu meningkatkan pemahaman teks teks hadis, ayat al Quran dan Bahasa Arab.
  • Peserta mampu berintraksi dan berbual dalam Bahasa Arab bersama rakan peserta dan orang lain.
  • Peserta mampu meningkatkan kualiti keputusan peperiksaan PMR, SPM dan STAM.
  • Peserta mampu menjadi egen yang menyumbang untuk memartabatkan Bahasa Al Quran di mana juga mereka berada.
Lebih lanjut

30 April 2012

Kembaq Di Institut Aminuddin Baki,Genting Hihgland

Categories:

Assalamualaikum....Pada 27 April 2012 kami berada di Genting Highland dan kami akan mengadakan program di Institut Aminuddin Baki,Genting Highland pada 28 April 2012.
Peserta-peserta pada kali ini    

Peserta-peserta pada kali ini   terdiri daripada Guru-guru Bahasa Arab Pahang.Kami bermalam di Hotel Seri Malaysia Genting Highland,Pahang.Program kali akan diperkenalkan cara-cara mengajar Bahasa Arab kepada pelajar-pelajar dengan  mudah tanpa mempelajari Kawaid Bahasa Arab.
Dengan pembelajaran ini,pelajar-pelajar tidak akan berasa bosan mempelajarinya.Sebelu program bermula,Ustaz Zulkarnain memberi sedikit taklimat tentang program.Bilang peserta pada kali ini hampir-hampir kepada 60 orang.Semua peserta kelihatan gembira seperti mana para pelajar yang menyertai program ini.Pesrta kali ini sungguh bersetuju dengan kaedah-kaedah yang Ustaz Zulkarnain(Ayahanda) perkenalkan.Selepas beberapa slot kami adakan sedikit nyanyian dalam Bahasa Arab untuk menghilangkan rasa penat.Pada hari kedua iaitu slot yang terakhir diadakan sedikit kaedah muhadasah didalam kelas.

Spread The Love, Share Our Article

Related Posts

Related Posts with Thumbnails

Iklan


Assalamualaikum wrh brkth.. Kepada sesiapa yang ingin berbual bersama kami dengan perkara-perkara yang lebih bermanfaat, sertai kami di aplikasi dibawah ini tanpa perlu (sign in) di Yahoo Messenger.. cuma perlu isi nama dan berbual bersama kami.. sekian wasalam..

CHATBOX