Followers

Apa itu “KEMBAQ” ?

KEMBAQ adalah kata singkat dari “Kemahiran Bahasa Al Quran”. Ia adalah satu program Perkhemahan Bahasa Arab atau mempelajari Bahasa Arab secara intensif berpandukan pendekatan Modulnya yang tersendiri. Bahasa Arab adalah Bahasa Nabi dan Bahasa Al Quraan yang tidak asing dalam pendidikan di sekolah sekolah Agama mahupun di sekolah sekolah kebangsaan. Rata rata dikalangan pelajar mengatakan bahawa bahasa ini sukar untuk dikuasai, maka ramai dikalangan pelajar menarik diri dari terus untuk mempelajari bahasa ini selepas SPM. Untuk memberi pendedahan tentang kelebihan bahasa Arab dan peluang masa depan pelajar yang menguasai bahasa ini, adalah wajar KEMBAQ (Kemahiran Bahasa Al-Quran) menganjurkan program ini disamping meningkatkan kualiti syaksiah pelajar dalam akademik bahasa.

Objektif KEMBAQ

  • Peserta merasakan Bahasa Al Quran itu boleh dikuasai dan mudah.
  • Menambah minat peserta dan berasa seronok mempelajari Bahasa Al Quran disamping menambah kualiti dalaman sebagai insan soleh dan solehah.
  • Mampu meningkatkan pemahaman teks teks hadis, ayat al Quran dan Bahasa Arab.
  • Peserta mampu berintraksi dan berbual dalam Bahasa Arab bersama rakan peserta dan orang lain.
  • Peserta mampu meningkatkan kualiti keputusan peperiksaan PMR, SPM dan STAM.
  • Peserta mampu menjadi egen yang menyumbang untuk memartabatkan Bahasa Al Quran di mana juga mereka berada.
Lebih lanjut

22 February 2010

Jaulah ke Sinai v1

Categories:


Assalamualaikum warahmatullah wabarakatuh..
Alhamdulillah... pertamanya marilah sama2 kita merafa'kan setinggi-tinggi kesyukuran kepada Allah s.w.t yang telah memberikan kita nikmat iman dan islam.. dan alhamdulillah kita telah pun berada dalam bulan yang mana telah dimuliakan oleh Allah s.w.t iaitu bulan yang mana telah dilahirkan seorang permata cahaya, itulah junjungan besar kita nabi Muhammad s.a.w..

Pada beberapa hari yang lepas kami telah mengadakan jaulah ke sinai dan beberapa tempat yang lain seperti Dahab, Uyun Nabi Musa, Jabal Musa, Wadi Arbain, beberapa maqam para rasul yang terdahulu, kubu israel, kubu salehuddin al Ayubi dan beberapa tempat lagi yang menarik.. dalam kesempatan ini kami ingin berkongsi bersama-sama dengan ikhwan-ikhwan menyelami pengembaraan kami yang begitu menyeronokkan dan ternyata iainya sungguh mengangumkan.
Berjaulah sambil belajar daripada pengalaman..



Kami sempat bergambar sebelum ke destinasi seterusnya..


Izat dan Ali yang segak bergaya..


Ini adalah kubu israel ketika perang israel dengan mesir.. kubu ini dibina ketika suatu masa dahulu israel menawan semenanjung sinai dan untuk melindungi mereka daripada diketahui tentera Mesir.. Yang mengagumkan, kubu ini dibina dengan batu dan dilitupi dengan pasir2 sehingga kubu mereka kelihatan seperti padang pasir.. namun ketika itu, ulama Azhar bermimpi cara untuk menghancurkan mereka.. dengan itu, ulama tersebut mengarahkan kepada tentera Mesir untuk menyiram kawasan tersebut dengan air.. Akhirnya tentera israel melarikan diri dan kubu itu dihancurkan sendiri oleh tentera israel bagi mengelak diketahui taktik2 peperangan mereka..


Tulisan bahasa Israel laknatullahi alaih..



Ini dikatakan kitab Taurat.. Wallhu A'lam..



Teropong ini telah digunakan oleh tentera Israel untuk memantau pergerakan2 tentera Mesir di sekitar kawasan tersebut. Teropong ini mampu untuk melihat sejauh 200km tapi malangnya teropong ini yang sudah berusia puluhan tahun tidak lagi dapat berfungsi sepenuhnya, kami hanya mampu melihat kawasan yang terdekat sahaja.

Jika kita imbau sejarah yang lepas, para pedagang barat yang ingin berdagang ke Timur terpaksa melalui jalan yang jauh dan memakan masa yang agak lama.. tetapi suatu yang mengagumkan kita apabila terusan suez dibina oleh masyarakat arab suatu masa dahulu yang begitu luas sehinggakan pedagang tidak perlu lagi melalui jalan yang jauh.. Terusan Suez itu telah pun diusahakan oleh ramai masyarakat arab ketika itu sehingga ramai yang terkorban..


Ini adalah perigi atau dalam bahasa arabnya "بئر الساقية" ..



Kulit Album Nasyeed..
Ini adalah kawasan2 yang berdekatan dengan telaga berkenaan..




Ini adalah patung Lembu Samiri. Patung ini telah diukir oleh seorang kaum nabi Allah Musa alaihi salam yang bernama Samiri kerana hendak menghilangkan kepercayaan kaum umat nabi Allah Musa alaihi salam kepada baginda setelah baginda pulang dari tur sina. Ada pendapat lain yang mengatakan patung Lembu Samiri ini terbentuk hasil daripada pancaran matahari yang meleburkan batu2 tersebut.




X-Pert Sinai bersama lembuw Samiri..



Ini adalah Hamam Firaun, keajaipan yang ada disini ialah tempat ini mengeluarkan wap yang agak panas. Dengan bau sulfur yang menghangitkan hidung sesiapa yang memasukinya. Duduk beberapa lama didalamnya akan mengeluarkan cecair di badan kita yang melekit iaitu peluh. Hamam ini bukanlah berada hampir dengan Piramid Firauan yang berada di Giza, akan tetapi kita sedia maklum bahawa Firaun di Mesir terlampau banyak.



Dihadapan Hamam Firaun..
Yang ikhwan lihat diatas adalah maqam salah seorang nabi Allah s.w.t. iaitu nabi Harun alaihi salam. Nabi Allah Harun merupakan pembantu nabi Musa alaihima salam di dalam dakwah nabi Musa kerana ketidakfasihan nabi Musa alaihi salam dalam berbicara. Begitulah perjuangan nabi2 Allah yang telah diutuskan untuk mengajak umatnya untuk mengabdikan diri kepada Allah s.w.t, akan tetapi beberapa sahaja umatnya yang menerima seruan tersebut.


Maqam Nabi Saleh alaihi salam..



Salah satu mukjizat nabi Allah Musa alaihi salam ialah mengetuk batu menggunakan tongkatnya sehingga terpancarnya air. Maka apa yang saudara lihat itu adalah suatu kesan yang telah ditinggalkan kepada kita. Ketika nabi Allah Musa alaihi salam dalam perjalanan ke Syam, ketika itu dalam suasana yang agak panas dan sukar untuk mendapatkan air. Maka kaum baginda telah mengadu kepada nabi akan keletihan dan kehausan sehingga menyebabkan sukar untuk meneruskan perjalanan. Maka dengan mukjizat tersebut , nabi Allah Musa berdoa kepada Allah s.w.t supaya memberikan air kepada mereka. Dengan perintah daripada Allah kepada nabi Musa alaihi salam, maka baginda mengetuk batu dengan menggunakan tongkatnya, lalu terpancarlah 12 mata air. Untuk pengetahuan ikhwan, 12 mata air itu menandakan sebanyak 12 kaum yang mana mereka mengetahui dimana tempat minumnya. Kerana apa? Kerana dengan itu, kaum Allah Musa alaihi salam tidak akan berebut untuk mendapatkan air tersebut. Itulah nikmat yang Allah s.w.t kurniakan kepada umat baginda, akan tetapi umatnya tetap ingkar kepada Allah s.w.t. Firman Allah s.w.t yang berbunyi :

Begitu juga kenikmatan yang dikurnikan oleh Allah s.w.t kepada umat nabi Allah Musa alaihi salam tetapi mereka tetap juga mengingkari dakwah baginda , firman Allah s.w.t :




Dengan kenikmatan yang Allah s.w.t kurniakan itu menyebabkan kaumnya mengkufuri nikmat tersebut, maka mereka merencanakan untuk mengambil batu tersebut. Maka dengan kuasa Allah s.w.t, batu itu tidaklah terangkat walaupun mereka telah menggunakan apa2 alatan untuk mengangkatnya.



Kawasan yang dikatakan perjalanan nabi Allah Musa sebelum ke mata air..




Spread The Love, Share Our Article

Related Posts

Related Posts with Thumbnails

Iklan


Assalamualaikum wrh brkth.. Kepada sesiapa yang ingin berbual bersama kami dengan perkara-perkara yang lebih bermanfaat, sertai kami di aplikasi dibawah ini tanpa perlu (sign in) di Yahoo Messenger.. cuma perlu isi nama dan berbual bersama kami.. sekian wasalam..

CHATBOX