Followers

Apa itu “KEMBAQ” ?

KEMBAQ adalah kata singkat dari “Kemahiran Bahasa Al Quran”. Ia adalah satu program Perkhemahan Bahasa Arab atau mempelajari Bahasa Arab secara intensif berpandukan pendekatan Modulnya yang tersendiri. Bahasa Arab adalah Bahasa Nabi dan Bahasa Al Quraan yang tidak asing dalam pendidikan di sekolah sekolah Agama mahupun di sekolah sekolah kebangsaan. Rata rata dikalangan pelajar mengatakan bahawa bahasa ini sukar untuk dikuasai, maka ramai dikalangan pelajar menarik diri dari terus untuk mempelajari bahasa ini selepas SPM. Untuk memberi pendedahan tentang kelebihan bahasa Arab dan peluang masa depan pelajar yang menguasai bahasa ini, adalah wajar KEMBAQ (Kemahiran Bahasa Al-Quran) menganjurkan program ini disamping meningkatkan kualiti syaksiah pelajar dalam akademik bahasa.

Objektif KEMBAQ

  • Peserta merasakan Bahasa Al Quran itu boleh dikuasai dan mudah.
  • Menambah minat peserta dan berasa seronok mempelajari Bahasa Al Quran disamping menambah kualiti dalaman sebagai insan soleh dan solehah.
  • Mampu meningkatkan pemahaman teks teks hadis, ayat al Quran dan Bahasa Arab.
  • Peserta mampu berintraksi dan berbual dalam Bahasa Arab bersama rakan peserta dan orang lain.
  • Peserta mampu meningkatkan kualiti keputusan peperiksaan PMR, SPM dan STAM.
  • Peserta mampu menjadi egen yang menyumbang untuk memartabatkan Bahasa Al Quran di mana juga mereka berada.
Lebih lanjut

23 February 2010

Jaulah ke Sinai v2

Categories:

Berikutnya kami akan memaparkan kepada ikhwan2 saat yang telah ditunggu2 iaitu perjalanan kami menaiki puncak sinai. Untuk pengetahuan ikhwan2 semua, gunung sinai bukanlah seperti gunung datuk atau gunung tampin yang seperti anda bayangkan, akan tetapi gunung sinai adalah satu-satunya gunung yang telah dimuliakan oleh Allah s.w.t kerana disitulah tempat nabi Allah Musa alaih salam beribadat dan bermunajat kepada Allah s.w.t selama 30 hari. Oleh kerana perjanjian baginda dengan umatnya akan pulang kepada umatnya selepas 30 hari, Allah s.w.t ingin menguji umat nabi Allah Musa alaihi salam dengan menurunkan wahyu kepada baginda dengan menambah waktu ibadahnya selama 10 hari lagi. Umat nabi Allah Musa alaihi salam telah menunggu ketibaan baginda untuk memasuki islam, namun baginda tidak pulang kepada umatnya. Akhirnya umat nabi Allah Musa alaihi salam tidak memasuki islam. Begitulah Allah s.w.t menguji umat baginda alaihi salam.


kami menaiki gunung sinai pada sebelah malamnya lebih kurang pukul 12.00 malam dan tiba di puncak pada pukul 3.30pagi. Keadaan di puncak sungguh mendinginkan kami semua dengan tiupan angin yang kencang menghantui kami.


Berehat di checkpoint terakhir sebelum menuju ke puncak..



Suasana pagi di puncak sinai..


Kami juga berpeluang untuk melihat Fajar Siddiq yang kelihatan kemerah-merahan di awan..



Jadi kita boleh lihat gambar diatas itu bukannya koop atau mata'm, tapi itu adalah gereja. Hah!! jangan terkejut, orang2 kristian pun turut sama mendaki kerana kepercayaan mereka terhadap Bani Israel yang merupakan umat nabi Allah Musa alaihi salam. kami juga dapat menunaikan kewajipan kami sebagai umat islam dengan berjaya melaksanakan solat subuh secara berjemaah walaupun berada dalam kesukaran untuk berwuduk. kami menunaikan solat di masjid bersebelahan dengan gereja diatas.


Amir wa Ali..



Subhanallah.. Keindahan alam ciptaan Allah s.w.t.



Setelah mengerjakan solat subuh, kami menunggu terbitnya matahari ufuk timur.. dalam keadaan orang yang ramai, kami sempat bergambar untuk kami mempersembahkan kepada ikhwan2 di Malaysia terutamya kepada Maahad Ahmadi khasnya kepada Kembaq. Terbitnya matahari membuatkan kami taajub melihat keindahan alam ciptaan Allah s.w.t. dengan itu kami membaca Asma ul Husna beramai-ramai.


Lebih mengejutkan kami, setelah kami pandang akan ciptaan Allah.. Subhanallah!!! kami telah menjumpai perkataan الله di langit hasil daripada pembentukkan awan.. memang kejadian ini memberi kami suatu pengalaman yang tidak mungkin kami lupakan..



Kami bersyukur akhirnya jejak jua kaki ini ke puncak sinai..



Kepada ikhwan2 yang ingin merasa keseronokkan seperti yang kami alami ini, belajarlah dan kuasailah bahasa arab dengan baik. kepada yang pelajar2 lepasan SPM, janganlah keluar daripada Maahad Ahmadi, teruskanlah kepada STAM. Jumpe kami disini, Insyaallah..


_________________________________________________________________





















Buat ahli2 kembaq, terutamanya kepada Ayahanda dan Fesilitator.. Kami postkan Jaulah ke Sinai ini adalah untuk dipersembahkan kepada antum semua. Sebagai wadah untuk menambahkan semangat pelajar2 semua untuk ke Mesir dan sebagai wadah untuk kami menyampaikan sedikit ilmu yang kami perolehi dalam pengembaraan kami ke Sinai. Untuk itu, saksikanlah video ini :


Saksikanlah video ini untuk tantapan umum...


Bersambung..

Spread The Love, Share Our Article

Related Posts

Related Posts with Thumbnails

Iklan


Assalamualaikum wrh brkth.. Kepada sesiapa yang ingin berbual bersama kami dengan perkara-perkara yang lebih bermanfaat, sertai kami di aplikasi dibawah ini tanpa perlu (sign in) di Yahoo Messenger.. cuma perlu isi nama dan berbual bersama kami.. sekian wasalam..

CHATBOX